Prosjektleder Ronny Reigstad og Salgssjef Remi Lorentsen

Spesialistfirmaet Point Taken styrker kundene sine med Microsoft-produkter

Point Taken er et IT selskap som kan skilte med en meget sterk og solid Microsoft-portefølje i bunn. Nå er de ferske Digin-medlemmer.

En smilende og imøtekommende salgssjef i Point Taken tar i mot Digin i freshe kontorer på Tangen. Remi Lorentsen har lang fartstid innen salg og ledelse og er entusiastisk og fornøyd når han forteller om selskapets prestasjoner.

– Vi er eksperter på digital samhandling der strategien vår er å være et spesialistselskap på Microsoft plattform, først ut med å ta nye produkter i bruk som raskt bygger erfaring og kunnskap. Han ramser opp en imponerende merittliste over sertifiseringer i Microsoft Partner systemet, totalt 8 gull- og 6 sølvsertifiseringer. De siste to årene har de også blitt kåret til årets Microsoft Partner som eksperter på digital samhandling, henholdsvis for Modern Work i 2020 og som Teams Solutions Partner i 2021. Selskapets mange sertifiseringer i partnerskapet med Microsoft er noe som anses som et kvalitetsstempel i IT-miljøet. I løpet av året bikker selskapet 50 ansatte, med kontorer i Oslo og Kristiansand.

IT sikkerhet på agendaen

– Vi er del av Nova Consulting Group med mange bedrifter i porteføljen. Nova-konsernet omsatte for en ca en halv milliard sist år. Det som kjennetegner Nova-konsernet er at vi er en gruppe IT-selskaper som er spesialister på ulike områder, alt i fra web – og e handelsløsninger, systemutvikling og arkitektur til SEO og digital markedsføring, til oss i Point Taken med vår spesialistkompetanse på Microsoft sin plattform forteller Remi. På nettsiden til Point Taken er beskrivelsen «Spesialister innen digital samhandling, Azure tjenester og sikkerhet.»

Dette med sikkerthet innen IT er blitt en enda viktigere del av hverdagen for selskapet som ble startet opp i 2014 av fire SharePoint-entusiaster og i 2016 etablerte de kontor også i Kristiansand.

– Sikkerhet har vi blitt sterke på og vi hjelper kundene våre med å sikre seg mot dataangrep, noe som stadig øker. Skyløft, Azure og sikkerhetsrådgivning er stikkord i arbeidet vårt og kundene ønsker både mer kunnskap og opplæring rundt IT-sikkerhet, sier Remi videre. – Vi holder jevnlig workshops og opplæring, noe som er veldig populært. Oppdragene er på vegne av Microsoft og Point Taken har konsulenter som er Microsoft Certified Trainer-sertifisert slik at de kan gi kundene best mulig kompetanseoverføring. Blant kundene som benytter seg av Microsoft sine insentiver og Point Taken sin bistand til å styrke sin kunnskap rundt IT-sikkerhet finner vi alt fra store nasjonale aktører i det private næringsliv til store kommuner på sør og vestlandet.

Tiltrekker seg «mellomstore» kunder

Når vi spør hvem som er kunder illustrerer Remi at de ofte er til stede for de mellomstore kundene, og viser en oversikt på skjermen med en rekke logoer. Kjente bedrifter som Vipps, Jotun, NorgesGruppen og OBOS og gir oss mer assosiasjoner til store, etablerte bedrifter og ikke akkurat «mellomstore».

– Som IT bedrift er vi nok under store IT-giganter som for eksempel Atea og Crayon, men over de små IT-bedriftene som ofte har et smalere fokus, sier Remi. – Fellesnevneren for de største og de minste IT-selskapene er ofte at de ønsker å drifte kundene sine. Vi satser på to retninger, der den ene er rådgivning og den andre er forvaltning av IT-løsningene vi hjelper kunden å sette opp. De bedriftene som kun tilbyr driftstjenester kan slite i fremtiden, fordi mange kunder er på vei ut i skyen eller allerede har utført skyløftet. Vi har merket at mange av kundene trenger bistand og rådgivning i selve prosessen med å flytte infrastruktur og applikasjoner til skyen og det har gitt oss mange oppdrag. Point Taken tilbyr ikke rene driftstjenester på førstelinje, men har support og forvaltning i tjenestepakken. I tillegg til å være sterke på skyløft, er de fleste oppdragene basert på digital samhandling på Microsoft Teams plattformen. Spesielt etter to år med pandemi hvor vi generelt sett er blitt mer vant til den digitale samhandlingen.

Ronny og Remi

Bilde over: Prosjektleder Ronny Reigstad og salgssjef Remi Lorentsen har grunn til å smile, solide ordrebøker og nytt medlem i Digin.

Fornøyde kunder gir masse energi

Remi forteller oss at i tillegg til økt IT sikkerhet for kunden, ser de også på kostnadskontroll sammen med kunden når de bestiller de ulike Microsoft-tjenestene. Hva er det egentlig kunden har behov for og hva kan de droppe? – Når vi ser kundenes behov og ønsker kan vi kutte tjenester som ikke er i bruk og add-ons de ikke trenger. Ofte koster det lite å sette opp, og mange bedrifter er underbemannet i sine IT-avdelinger. Nettopp derfor har vi utviklet sikkerhetstjenesten vi har kalt Azure Kontroll. Den er basert på Microsoft sitt Well Arcitected Framework og hjelper kunden med god oversikt over sitt miljø, både på sikkerhet og ved å holde kontinuerlig kontroll på kostnaden. Når vi hjelper med å sette ting i system og kunden samtidig ser at de kan spare kostander er det gøy å få de gode tilbakemeldingene. Vi håper kundene vil verdsette å ha en oversiktlig visuell kostnads- og sikkerhetskontroll, derfor har vi utviklet denne tjenesten.

– Sikkerheten er ikke skrudd på selv om du har kjøpt en lisens fra Microsoft. Du må også sette opp riktig funksjonalitet og forsikre at alt som skal fungere gjør det, sier Remi. – Det gir oss masse energi når kundene sier de er fornøyde med oss og vi ønsker at kundene skal tenke på oss når ordet «Microsoft» nevnes. I tillegg til digital samhandling og sikkerhet selvsagt, legger han til.

Remi tenker at medlemskapet i Digin kan gi økt synlighet og flere samarbeid med bedrifter i regionen. – Vi gleder oss til å delta på samlinger i regi av Digin fremover og bli bedre kjent med flere fagfolk i vår bransje.