Fra venstre: Sebastian Lundberg, Maksymilian Tomasz Trzcinski, David Kilsti.

Sam Eydes elever testet Stemme på Arendalsuka - Et spennende læringsspill om lokaldemokrati

Under årets Arendalsuka fikk noen av elevene fra Sam Eyde videregående skole mulighet til å teste Stemme, et nytt læringsspill som for tiden er under utvikling av KS. Stemme er en del av et større undervisningsopplegg som lanseres senere i høst, med mål om å lære ungdom om lokaldemokrati på en engasjerende og relevant måte.

Hva er Stemme?
Stemme er et læringsspill som tar sikte på å formidle demokratiets verdier og prinsipper til elever ved å la dem innta rollene som folkevalgte og ansatte i den kommunale administrasjonen. Gjennom spillet får elevene oppleve både utfordringene og ansvaret som følger med å bygge opp og vedlikeholde et fungerende lokaldemokrati.

Det unike med Stemme er at det starter med å la elevene føle på hvordan det er å leve under et autoritært regime, før de gradvis får muligheten til å bygge opp et demokratisk styresett. Denne kontrasten gir en dypere forståelse for verdien av demokrati, samtidig som den skaper en engasjerende og interaktiv læringsopplevelse. Les mer på KS sine nettsider her: https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/ks-ung/praktisk-info/stemme---ks-ungs-nye-undervisningsopplegg/

Bruk av reelle data
For å gjøre spillet mest mulig relevant og troverdig, brukes det reelle data fra hjemkommunen til elevene. Dette betyr at beslutningene elevene tar i spillet, baserer seg på faktiske forhold og utfordringer i deres eget lokalsamfunn. Dette aspektet bidrar til at elevene ikke bare lærer om demokratiske prosesser i teorien, men også får innsikt i hvordan lokalpolitiske beslutninger påvirker hverdagen til innbyggerne.

Elevene fra Sam Eyde vgs viste stor entusiasme og deltakelse under testingen av Stemme. De engasjerte seg aktivt i rollespillet, og tilbakemeldingene fra elevene var positive. Flere uttrykte at de satte pris på den interaktive tilnærmingen til et tema som ofte kan oppleves som litt «tørt». Lærerne som var med elevene til Arendalsuka, la merke til hvordan spillet effektivt fanget interessen deres, noe som ikke alltid er like enkelt i tradisjonell undervisning. Spillet avsluttes med at elevene får en digital verktøykasse som gir dem praktiske verktøy for å engasjere seg i egen kommune. – Dette er noe vi gjerne blir med på å teste videre i høst hvis KS ønsker dette, uttalte Kjell Tore Øvertun, IT lærer på Sam Eyde.

Et løft for demokratiforståelsen
Siri Hansen, faglig leder hos KS og prosjektleder for Stemme, har uttalt at spillet har som mål å gjøre demokratiet mer tilgjengelig og forståelig for unge mennesker. Hun synes det er gøy å høre hvordan elevene opplevde spillet og mener at Stemme kan være et viktig verktøy for å øke ungdoms deltakelse i lokaldemokratiet, noe som er avgjørende for fremtidens samfunn.

Ønsker utplassering i IT bransjen
I tillegg til å delta på Arendalsuka, skal disse IT-talentene fra Sam Eyde vgs prøve seg i arbeidslivet i løpet av skoleåret, og da er de avhengig av støtte fra IT utvikling og IT drifts bedrifter. Skolen oppfordrer bedrifter som er nysgjerrige og ønsker å hjelpe en fremtidig IT-kollega, til å ta kontakt. Les mer her og fyll inn skjemaet så blir du kontaktet av IT lærerene Kjell Tore Øvertun og Thom Christer Utskot Erlandsen: https://agderfk.pameldingssystem.no/it-opplaeringsbedrift-3