Fra venstre: Amir Iminov, Benjamin Reinertsen, Alexander Salveson Nossum og Julia Bäckstrøm.

Norkart satser på unge talenter – hadde to elever i praksis med fokus på AI og teknologi

Norkart har nylig hatt gleden av å samarbeide med to dyktige elever fra videregående skole gjennom en fleksibel praksisordning. Benjamin Reinertsen og Amir Iminov fikk verdifull erfaring i teknologibransjen på grunn av engasjerte ansatte i Norkart!

Gjennom et samarbeid med Tangen videregående skole, og linjen Informasjonsteknologi fikk Benjamin og Amir muligheten til å være i praksis hos Norkart én dag i uka, hver onsdag i april og mai. Denne ordningen fungerte veldig godt både for elevene og for Norkart.

– Benjamin og Amir gikk ikke glipp av for mange skoletimer, og for oss i Norkart ble det ikke en utfordring i en ellers tettpakket kalender. Vi fikk tid til å forberede relevante oppgaver til dem mellom hver uke, forteller Alexander, som er leder for for digitalisering og innovasjon hos Norkart.

Elevene fikk jobbe med reelle og varierte oppgaver, som blant annet labeling av treningsdata til AI-modeller, og en konkret case knyttet til vannmålersystemer. Det var viktig for Norkart at elevene forstod hva de jobbet med, og de la derfor vekt på god onboarding og veiledning.

– Mange bedrifter tenker kanskje at oppgavene de gir dem ikke er "bra nok" for praksiselever eller kjedelige, men erfaringen vår viser det motsatte. Dette er oppgaver som både er lærerike og motiverende – spesielt for elever som allerede er nysgjerrige og interesserte i teknologi.

Begge elevene uttrykte at de trivdes svært godt, og satte pris på at Norkart er en sentral bedrift med et godt og inkluderende miljø. De ble kjent med nye folk, fikk innsikt i hvordan det er å jobbe i teknologibransjen, og fikk samtidig muligheten til å utvide kunnskapen sin innen AI og utvikling – noe som også er nyttig i forbindelse med yrkesfaglig fordypning.

Amir er nå ferdig med VG2 og skal ut i læreplass i IT-drift ved Universitetet i Agder. Benjamin går videre til VG2 på IT-linjen, med mål om videre utdanning innen utvikling eller cyber security.

– Vi håper flere bedrifter blir inspirert til å ta inn elever i praksis. Det krever ikke mye, og gir både elevene og oss som arbeidsplass mye tilbake, avslutter Alexander.