Startet Gritera i desember i fjor: (fra venstre) Veronica Kristensen og Eirik Skaiå Wiehe.

Gritera er nytt medlem i Digin

Konsulentselskapet Gritera har meldt seg inn i Digin og vil gjerne bli enda bedre kjent med næringslivet i regionen. Nå ønsker de å lære mer om hvilke behov som finnes lokalt, og bidra til å utvikle det digitale miljøet i Agder.

De ser frem til å møte andre selskaper gjennom blant annet frokostseminarer, uformelle treff og faglige samlinger. Vi tok en prat med Veronica Kristensen og Eirik Skaiå Wiehe som startet Gritera på Sørlandet i desember 2024, og som sitter i de samme lokalene som Digin, på Slottet i Tordenskjolds gate. Gritera ble startet i Oslo i 2020, og har hatt en solid vekst siden oppstarten. På fem år har de gått fra null til 120 ansatte, og utvidet til flere byer. Først i Stavanger og Kristiansand i fjor, og i år har de åpnet kontorer i både Bergen og Vestfold. Nå markerer selskapet femårs-jubileet med å satse videre på nye nettverk og geografisk tilstedeværelse.

– Gritera organiserer driften litt annerledes enn man ofte ser hos store konsulenthus. Hos oss har vi flat struktur, høy grad av frihet, og et sterkt fokus på rettferdighet og åpenhet. De ansatte har stor påvirkning på hvilke oppdrag de jobber med, og hvordan hverdagen ser ut. Noen ønsker tydelige rammer og struktur, andre jobber best med stor frihet og Gritera legger til rette for begge deler, forteller Veronica.

Både Veronica og Eirik har lang erfaring som konsulenter, både fra større konsulenthus i Oslo og lokalt i Kristiansand. Med prosjekter fra både offentlig og privat sektor, har de opparbeidet seg solid innsikt i flere av de utfordringene virksomheter står overfor i dag – enten det handler om teknologi, prosesser eller strategi. 

– Det vi har til felles, er at vi leverer konsulenttjenester til kundesiden og det preger måten Gritera jobber på. Det handler ikke bare om å selge inn en løsning, men å hjelpe kunden med å forstå hva de faktisk trenger – og hvordan dette påvirker dem som virksomhet, sier Eirik.

De starter alltid med å kartlegge: Hva er behovet, hvor ligger utfordringen, og er organisasjonen rigget for å ta i bruk ny teknologi? Ta AI for eksempel. Spørsmålet er ikke bare om kunden vil bruke AI – det handler om hvilke prosesser som kan forbedres, hva slags data man har tilgjengelig, og hvordan man faktisk kan bruke teknologien til noe nyttig.

– Mange er redd for å «gå glipp av muligheten» når det gjelder AI, men det hjelper lite å kjøpe en lisens eller planlegge for bruk av AI hvis man ikke er rigget for det som virksomhet. Det viktigste vi gjør, er å ta et skritt tilbake og spørre: Hvor står dere i dag, og hva er målet frem i tid? Sier Veronica.

Gritera er et IT-rådgivningsselskap, ikke en systemleverandør. De leverer tjenester innen prosjektledelse, rådgivning, dataanalyse, testledelse, utvikling og cybersikkerhet – og har en pool med over 120 erfarne konsulenter å trekke på. De samarbeider også gjerne med andre selskaper, og er åpne for å levere tilbud sammen med både lokale og nasjonale aktører. For dem er det ikke logoen som teller, men resultatet for kunden.

– Vi legger stor vekt på å forstå det lokale næringslivet, og tilpasse oss markedet der vi er. Vi er hele tiden oppmerksom på hva slags kompetanse som trengs i Agder, og hvordan vi kan bidra til å styrke det digitale miljøet i sør, sier Eirik. – Vi vil være med og bygge noe sammen. Det starter ofte med en uformell prat, og vi tar gjerne en kaffe med dem som er nysgjerrige på hva vi kan bidra med.