27 deltakere fikk to relativt store oppgaver av IBMs egen lab- ekspert Jone: å opprette en egen Chatbot og å koble en egen device til IBM Cloud. Intensjonen for dagens Workshop var å gi en introduksjon til IBM Cloud for å vise hvor enkelt det er å komme i gang med utvikling av applikasjoner.
Flere IBM-ere var tilstede: Frode, Tor Magne og Harriet som bistod underveis og gav eksempler på at kunstig intelligens og IoT ikke er så skummelt som mange tror. Staben fra IBM var imponert over bra oppmøte av ivrige sjeler, både IT-hoder og forretningsfolk. Alle deltakere fikk også en versjon av Cloud: LITE, slik at de kan teste IBMs Software på egne mobiltelefoner.
Når det gjaldt Chatbot nevnte Frode at teknologien har stor nytte i flere bransjer i dag, og bidrar til bl.a smart digitalisering og bedre kundeopplevelser. Frode trakk frem at Watson- APIet, som er basert på kunstig intelligens, kan analysere store mengder ustrukturert data i Chatbot- teknologien og konvertere disse til fornuftige svar. Chatbot kan brukes til mye. For eksempel å skape en dialog med kunder, ta imot kontaktinformasjon, bidra på call- sentere, eller fungere som «service-personal» ved tekniske problemer. Teknologien kan forbedre kundeservice for bedrifter ved å korte ned svartid og svarfrekvens, og formulere svar basert på gjentagende spørsmål.
Digin, med Otto Isaksen, har et nært samarbeid med IBM. I oktober i fjor inviterte IBM til to-dagers studietur til München for Digins medlemmer og 30 deltakere var med. IBM engasjerer seg i oppstartsbedrifter, og har blant annet egne Start-up hubs. Digin jobber med å få IBM til også å satse på grunderbedrifter her på Sørlandet også slik som de gjør i stor skala i mange land og andre steder i Norge. Mye tyder på at Digin skal lykkes med det!