Vidar Mortensen (t.v.), COO i SunSense, her sammen med Jan Grønbech, tidligere country director i Google Norway AS.

Vellykket emisjon for SunSense

- Vi er gutter fra landet som har laget verdens mest avanserte UV-måler

SunSense har gjennomført en vellykket emisjon. Nå er de klare for lansering av ny produktgenerasjon og vekst. – Det er nå arbeidet begynner, sier COO, Vidar Mortensen.

SunSense har utviklet en «wearable» sensor som måler soleksponering. At dette kan være praktisk for både solslikkere og solsensitive er det ingen tvil om. Likevel har bedriften brukt litt tid på å finne formen.

- Den store og tilbakevendende problemstillinga vår var hvordan vi skal nå ut og selge til massepublikum. Utfordringen er at få, om noen, har et forhold til måling av soleksponering.

Forskersamarbeid

SunSense så tidlig et marked blant personer som ikke liker solkrem, som liker å måle ytre påvirkning, foreldre som vil ha effektiv solbeskyttelse for barna, og også folk med hudproblemer. Utfordringen var å nå frem. Nå har bedriften spisset målgruppen.

 - I vårt tilfelle vokste målgruppen frem som en naturlig forlengelse av den kontakten vi har med forskningsmiljøer og fagpersoner. Da så vi at det profesjonelle markedet var stort. Det er mange mennesker der ute som er avhengig av å måle soleksponering for å ha god livskvalitet, mens andre, psoriasispasienter for eksempel, opplever at kontrollerte mengder sol demper symptomer.

Som en følge av dette har SunSense skiftet fokus fra massepublikum til personer med spesielle behov for soleksponering og/eller -beskyttelse.

- Det var inngangen til emisjonen.

Uvanlig vei til midler 

SunSense har gjort som så mange oppstartsbedrifter før dem: pitchet, leid inn kapitalinnhentere og vært på investorsamlinger. Alt i håp om å komme i kontakt med nye investorer.

 - Det var en ørkenvandring. Men så raffinerte vi forretningsmodellen vår. Vi skrelte bort ullent prat om fremtidige muligheter innen stordata og kunstig intelligens. Vi formulerte en tydelig vei til et klart og definert mål.

Deretter igangsatte SunSense en god, gammeldags ringerunde.

- Vi identifiserte helseteknologiselskaper som vi kunne identifisere oss med. Fant deres aksjonærlister. Ringte rundt. Ved å gjøre det på denne måten traff vi investorer som ikke anser seg selv om investorer. De har penger til gode som de vil bruke på spennende teknologi.

Emisjonen på 5 millioner ble betydelig overtegnet, i tillegg til et innovasjonslån på 2,2 millioner fra Innovasjon Norge som ble utløst når firmaet fikk ny investorkapital på plass.

Ser resultater

- Nå begynner jobben. Nå skal vi levere. Vi ser resultater av alt arbeidet vi har lagt ned.

Dette året skal SunSense iverksette flere samarbeidsprosjekter, blant annet med den danske kreftforeningen.

- Vi holder også på å ferdigstille neste generasjon av produktet. Vi har gjort noen endringer generelt og tilpasset det til vår mer spesifikke kundegruppe. Alt fokus nå er på marked, salg og partnerskap.