I følge statistikk fra Nkom sender bedrifter mer innholdstjenester via SMS enn noen gang tidligere. Dette har ledet til at selskapet SMS Teknik ser på seg selv som en reell utfordrer til den dominerende giganten, LinkMobility, som har 80% av markedet i sin hånd. SMS Teknik har vært i bransjen siden 2004 (primært i Sverige), og merker en voksende markedsandel innen bedriftsmarkedet.
90% av all SMS leses innen 3 minutter. SMS er en kanal som er overlegen sammenliknet med de andre kanalene. Vi ser flere og flere bedrifter som bruker SMS til å få ut et budskap, ofte ved å sende ut en link til en landingsside, hvor selve budskapet ligger.
Påminnelser og markedsføring
Til tross for at sosiale medier og e-post er populære markedsføringskanaler viser statistikken at SMS fremdeles er den beste kanalen for å sende ut nyheter og informasjon. SMS Teknik sender allerede rundt 500 millioner SMS i året, og vet å håndtere store volumer. SMS Teknik har operert i Norge i fire år og har gradvis begynt å få inn store kunder fra hele landet, fra Sørlandet og utover. Selskapet har betydelig kundebase i Sverige, inkludert kjente merkevarer som IKEA. Slike kunder viser at selskapet er en seriøs aktør i markedet. SMS Teknik tilrettelegger for at kundene kan bruke SMS for å markedsføre nyheter eller sende påminnelser om avtaler, for eksempel legetimer eller frisørbesøk.
Mange tror at det er Telenor som sender ut SMS, men i realiteten er Telenor en leverandør for SMS Teknik. SMS Teknik blir «mellomleddet» som formidler meldingene. "Telenor er en av våre viktigste leverandører, men det er vi som sørger for at meldingene faktisk når ut til kundene," forklarer Klungland. Han fortsetter: «Vi tilbyr SMS-gatewayen til kundene våre. Vi har enkle systemer, ferdige koder, aldri nedetid og det er enkelt å bytte leverandør!»
SMS Teknik har direkteavtaler med Telenor, Telia og ICE. SMS-markedsføring kan tilpasses nesten alle formål, og ifølge Klungland er SMS Teknik den raskeste tilbyderen når det gjelder levering av meldinger til kunder. "Vi hadde en hastesak på Black Friday, der vi skulle sende ut 300.000 SMS med budskapet 'Få minutter igjen av tilbud!' Vår konkurrent brukte i fjor fire timer på å sende dette ut. Dette er altfor sent. Vi beviste i år at vi kan gjøre det mye raskere," forteller Klungland.
Mens operatører bestemmer kostnaden per SMS, glemmer mange at det også koster penger å sende ut e-poster. E-post markedsføring er også en mer omfattende jobb med tanke på innhold, design og teknisk kompleksitet. På samme måte som med andre markedsføringsaktiviteter, kan SMS Teknik måle avkastning på reklamekostnader (ROAS). Terje er derfor overbevist om at SMS fortsatt har en stor rolle å spille i markedsføring, og at SMS Teknik er godt posisjonert for å fortsette å vokse og utvikle seg på denne arenaen.
Erfaring fra telecom-bransjen
Terje Klungland har sin bakgrunn innen telecom og har blant annet jobbet både hos TDC/Telia og i andre telecom-bedrifter, også tidligere med SMS utsendelser. For tiden er det kun 3-4 aktører på markedet som tilbyr lignende tjenester, men Klungland og hans team håper på å tiltrekke seg flere store kunder i fremtiden.
"Se for deg et stort arrangement med 15.000 – 20.000 tilskuere. Hva om et eller annet uventet skjer, og man trenger å kommunisere med tilskuerne kjapt? Til det har vi løsninger hvor man kan få sendt ut SMS til alle på få sekunder, fra sin egen mobil. Effekten er umiddelbar» legger han til. SMS er med dette en ypperlig beredskapskanal.
«I disse dager svarer vi opp et anbud fra Valgdirektoratet»-sier Klungland. «Alle som er stemmeberettiget skal jo ha en påminnelse på valgdagen.» Det blir noen millioner meldinger.
SMS Teknik sin evne til å sende ut massiv informasjon på en svært kort tid gjør det mulig for aktører å handle raskt og effektivt. I en verden hvor sekunder kan utgjøre forskjellen, er dette et uvurderlig verktøy. Med Klungland sin erfaring innen telecom – sammen med teamets dedikasjon, er SMS Teknik utrustet for å ta steget videre og selskapet er allerede godt i gang med å etablere seg som et kjent brand innenfor SMS-kommunikasjon. Klungland har også teamet opp med Bjørn-Christian Pedersen, som blant annet har 12 års erfaring bak seg hos andre SMS-Gateway leverandører. Bjørn Christian satt også i styret i Link Mobility, før han valgte å forlate selskapet til fordel for SMS Teknik.
Kunnskapsdeling og samarbeid med Digin-medlemmer
Nå har SMS Teknik blitt medlem i Digin, og ser frem til å bidra og samarbeide innenfor dette digitale fellesskapet. De håper at flere vil bli oppmerksomme på dem og det unike de kan tilby. Ved å fokusere på software, mener de at de passer utmerket inn i Sørlandets største IT-klynge. "Vi er ivrige etter å utforske mulighetene som medlemskap i Digin gir oss," sier Klungland. "Ved å være del av en større IT-klynge, kan vi dra nytte av kunnskapsdeling og samarbeid, samtidig som vi kan tilby vår ekspertise til fellesskapet."
Et annet hovedaspekt som definerer selskapets profil er deres ISO-sertifisering. Dette markerer deres forpliktelse til å opprettholde høy kvalitetsstyring og kontinuerlig forbedring. I tillegg er de helt oppdaterte på GDPR, og tar personvern på alvor. Dette er en viktig faktor som skiller dem ut, spesielt gitt den nåværende debatten om bruken av indiske utviklere av mange selskaper, noe som faktisk er et brudd på europeisk lov. Etter å ha hatt virksomhet i Norge i tre år, mener selskapet nå at det er på tide at også Norge nyter godt av deres ekspertise og tjenester. Med en kombinasjon av erfaring, kvalitetssikring og ambisiøse vekstplaner, ser selskapet seg selv som en solid utfordrer til resten av SMS-markedet.