Forfatter: Daniel Jacobsen
En XR-utviklers førsteinntrykk fra IT²EC 2025s utstillingsgulv
Som førstegangsbesøkende på IT²EC (International Training Technology Exhibition & Conference) i 2025 var det spennende å utforske demoene på utstillingsgulvet og oppleve det nyeste innen XR-teknologi. Arrangementet, som holdes i forskjellige land hvert år, landet i år i Oslo, og da måtte vi ta turen. IT²EC er en ledende møteplass der bransjeinnovatører viser frem banebrytende løsninger for opplæring og simulering – en nisjekonferanse med mye vekt på teknologier rettet mot opplæring i våpensystemer, med andre ord. Vi deltok ikke på hele konferansen, men utstillingsgulvet alene ga et fantastisk innblikk i fremtiden for XR.
Utstillingsgulvet var stappfullt av XR-opplevelser, og hver demo viste hvordan disse teknologiene spiller en stadig større rolle i opplæring og simulering. Mangfoldet av oppsett – fra realistiske, gassdrevne treningsvåpen til ekte helikoptercockpiter inne i en greenscreen-kasse – var svært imponerende, og nesten alle standene hadde noe jeg ville prøve.
En som skilte seg ut var Varjo, et selskap med en sterk tilstedeværelse på arrangementet. Varjo er kjent for sine VR/XR-hodesett med ekstremt høy oppløsning, og jeg fikk prøve dem på flere stander i ulike scenarier. Innlevelsen var imponerende – bildene var skarpe og realistiske, men det er når man blander en simulert verden med en ekte cockpit med fysiske knapper at dette hodesettet virkelig skinner. Med sin autofokusfunksjon kan man alltid lese selv den minste teksten på knapper og brytere – noe jeg ikke har opplevd før. Det er lett å forstå hvorfor teknologien deres er førstevalget for sektorer som forsvar og luftfart, der presisjon og realisme i treningsscenarier er avgjørende.

Et annet høydepunkt var Hologate og deres flerbruker-VR-opplevelse, drevet av HGXR-systemet med VIVE Focus 3-hodesett og VIVE Ultimate Trackers. Dette oppsettet var revolusjonerende, spesielt for politi- og militæropplæring. Jeg gikk inn i et VR-miljø der flere brukere kunne samarbeide, øve på situasjonsforståelse, beslutningstaking og lagarbeid i sanntid. Scenariene var intense og naturtro, med umiddelbar tilbakemelding og ytelsesanalyse – perfekt for å finpusse ferdigheter i kritiske situasjoner.
Utover Varjo og Hologate var gulvet fullt av andre VR- og XR-demoer, fra flysimulatorer til taktiske trenere. Mangfoldet av bruksområder understreket XR-teknologiens allsidighet og dens raske utvikling til et uunnværlig verktøy for opplæring på tvers av sektorer.
Min korte tur på IT²EC 2025s utstillingsgulv etterlot meg full av inspirasjon. Som XR-utvikler var det svært inspirerende å oppleve alle disse demonstrasjonene, og det ga en sterk påminnelse om potensialet i dette feltet. Jeg gikk derfra begeistret for fremtiden til XR og spent på å se hvordan disse teknologiene vil forme opplæring og simulering i årene som kommer.
Vi i Digin og Agder XR takker for at du delte dine inntrykk Daniel🙏😃